Jesteś w

Suplementy diety i preparaty

Porady

Moda

Uroda

Zdrowie

Regulamin

Woda. Ile jej naprawdę potrzebujesz?

Pijemy jej za mało i to głównie w postaci niezdrowych słodkich napojów. Warto to zmienić.

Ciało dorosłego człowieka składa się w 65-70% wody. Najbardziej płynne jest osocze krwi, zawiera jej aż 95%, ale nawet w najtwardszej części naszego ciała, czyli szkliwie zębów, znajduję się jej aż 10%. Gdy jej brakuje, cały organizm zaczyna szwankować. Jednym z narządów wyjątkowo narażonych na odwodnienie są oczy. Gdy brakuje na wody, stają się suche, spojówki są przekrwione, pojawia się uczucie zmęczenia.

 

Warto więc wiedzieć, ile wody dziennie potrzebujemy i co robić, by nasze ciało funkcjonowało jak najlepiej. Kiedy pojawia się potrzeba picia, to znak, że organizm jest już odwodniony. Jeśli nadal nic nie wypijemy, stan ten będzie się pogarszał. Już wtedy trzeba jak najszybciej sięgnąć po jakiś napój.

1% utraty wody powoduje złe samopoczucie, 4% rozdrażnienie i bóle głowy oraz senność. Przy 10% może dojść do utraty przytomności i wymagana jest już interwencja medyczna.

 

Zwykle podaje się, że zalecana norma dla kobiet to 2 litry, czyli mniej więcej 8 szklanek dziennie. Pamiętajmy jednak, że picie wody nie jest jedynym sposobem nawadniania naszego organizmu. Około 20-30% wody pochodzi z jedzenia. W postaci różnego rodzaju napojów powinniśmy więc sobie dostarczać około 70% płynów. Najlepsza jest woda, bo najbardziej neutralna i najlepiej gasi pragnienie. Dziennie powinniśmy wypijać jej 5 szklanek, dopiero w dalszej kolejności sięgać po herbatę, kawę czy soki.

 

Kiedy robi ci się słabo, wypij powoli szklankę lub nawet dwie. To podniesie ci ciśnienie i sprawi, że niemal od razu poczujesz się lepiej.

 

27 października 2018

Porady, pytania i odpowiedzi